שער לנגישות חברתית
ולהשתתפות שוויונית.



להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


דף הבית >> אודות
 
 
אתר נגישות לשירות הוקם על ידי ד"ר גבריאלה עילם במטרה לתרום לקידום בפועל, בחיי היומיום ובכל תחומי החיים לתהליך של פתיחת דלתות החברה בישראל לציבור הגדול של אנשים עם מוגבלות. תהליך זה כבר החל להתרחש בעולם ובשנים האחרונות גם בישראל. 

במבט לאחור ניראה לי שכל הרקע המקצועי שלי ביחד עם ניסיוני האישי היומיומי הובילו אותי לחקור, לכתוב ולפעול בתחום הנגישות לשירות.
לפי הבנתי הנגישות לשירות מגלמת בתוכה את כל מרכיבי הנגישות הפיזית והחברתית המהווים תנאי הכרחי כדי לאפשר השתתפות שוויונית מכובדת ועצמאית של אנשים עם מוגבלות בחיי החברה והתרבות. 
עד השנים האחרונות אנשים עם מוגבלות לא הובאו בחשבון בתכנון ובניית הסביבה והפעילויות החברתיות והתרבותיות. התוצאה הייתה ועודנה הדרה של ציבור האנשים עם המוגבלות מהחברה בכללותה.
העיסוק בנגישות על כל היבטיה, הוא חלק מתהליך של תיקון פני החברה והסביבה.
בחברה שתאפשר שוויון הזדמנויות ושוויון זכויות לשילוב מלא של אנשים עם מוגבלות, ממילא כל מקום, כל פעילות וכל שירות יהיו נגישים לכולם. 
 
רקע מקצועי/אקדמי:
תואר ראשון B.Sc. בביולוגיה (האוניברסיטה העברית בירושלים)
תואר שני M. Sc. בביוכימיה (האוניברסיטה העברית בירושלים)
תואר שלישי Ph.D. בהיסטוריה ופילוסופיה של המדע (אוניברסיטת תל-אביב)
מורשה לנגישות השירות - רשומה בפנקס רשם מורשי נגישות השירות לאנשים עם מוגבלות
 
במחקר הדוקטורט עסקתי בקשר שבין הפסיכולוגיה, מחקר המוח והפילוסופיה.
ניתוח המקרה (case study) בו התמקדתי במחקר הוא הפסיכולוגיה ומחקר המוח של אלכסנדר לוריא, מייסד תחום הנוירופסיכולוגיה.
חלק נכבד בעבודת הדוקטורט עוסק בפסיכולוגיה על פי האסכולה החברתית-תרבותית של לב ויגוצקי, שהיה אחד מגדולי חוקרי התודעה במאה העשרים.
למורשת המדעית של לב ויגוצקי השפעה רבה מסוף שנות ה -70 של המאה העשרים ועד היום בתחומי הפסיכולוגיה הקוגניטיבית, הפסיכולוגיה ההתפתחותית (לצד האסכולה של פיאז'ה), הפסיכולוגיה של החינוך בכלל ושל החינוך המיוחד בפרט, הבנת ההתפתחות הקוגניטיבית, והקשר בין התפתחות קוגניטיבית ורכישת שפה (כולל ליקויים בהתפתחות שפה ודרכי טיפול). רבים ממחקריהם של ויגוצקי ולוריא עסקו בילדים ובמבוגרים עם מוגבלויות חושיות, קוגניטיביות וליקויי למידה.
רב-התחומיות של הפסיכולוגיה החברתית-תרבותית של ויגוצקי (ושל לוריא) מקורה בעובדה שעבודתם המחקרית והטיפולית אינה כפופה לחלוקה הדיסציפלינרית הנהוגה בתקופתנו. מכאן אפשר להבין את העובדה שפסיכולוגיה זו "חודרת" תחומים וגישות שונות בפסיכולוגיה, בחינוך (וגם באנתרופולוגיה) בת-זמננו.  
השורשים האינטלקטואליים לעיסוקי בנגישות מקורם בתיאוריה הפסיכולוגית של ויגוצקי, המעגנת את הסבר והבנת ההתפתחות הקוגניטיבית והתפתחות התודעה ברכישת כלים תרבותיים בתהליך של פעילות משותפת עם אנשים אחרים בתוך סביבה חברתית-תרבותית.
 
ניסיון אישי:
כאשה עם מוגבלות בהליכה כתוצאה ממחלת הפוליו בה חליתי בילדותי, חוויתי לאורך כל חיי התמודדות יומיומית עם מכשולי נגישות בסביבה הפיזית והחברתית בישראל.
כחלק מטיפול, טיפוח וחיזוק יכולותי הפיזיות למדתי מגוון שיטות שונות של התעמלות ותרגול גופני, ביניהן פיזיותרפיה, שיטת פלדנקרייז, שיטת אלכסנדר, שיטת אריה כלב, שיטת פאולה ושיטות נוספות המשלבות תרגול הגוף, המחשבה והנפש.
 
פעילות לקידום הנגישות
משנת 2000 אני פעילה ומשקיעה בעשייה, במחקר ובכתיבה לקידום הנגישות בסביבה, בשירות ובמודעות והתייחסות שוויונית באמת, בגובה העיניים, לאנשים עם מוגבלות בישראל.

תקוותי שאתר נגישות לשירות יתרום לקידום הנגישות החברתית לאנשים עם מוגבלות בתרבות הישראלית וליצירת תנאי הסביבה והחברה שיאפשרו שילוב מלא של אנשים עם מוגבלות בחברה, מתוך הבנה וקבלה של אנשים בראש וראשונה על פי התכונות והיכולות השונות שיש לכל אחד ואחת מאתנו ומבלי לשפוט ולסווג את הזולת על פי קריטריונים לא רלוונטיים כמו מוגבלות זו או אחרת.

לחץ כאן למידע על הניסיון המקצועי של ד"ר גבריאלה עילם 

 
[Top]
לייבסיטי - בניית אתרים