שער לנגישות חברתית
ולהשתתפות שוויונית.



להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 


דף הבית >> גוף ונפש >> שיטת פאולה
 

 

 

שיטת פאולה
 
הקדמה
 
ד"ר גבריאלה עילם
 
בשנים האחרונות אנו שומעים על הרבה מאד שיטות "הוליסטיות" של תנועה או התעמלות הכורכות יחד את האימון והטיפול בגוף בהשפעה על מצב הנפש ומה שביניהם.
שיטות תנועה שונות מתאימות לכל אחד ואחת בתקופות שונות בחיים, בהתאם ליכולת האינדיבידואלית ולאישיות.  
במהלך עשרות שנים של התעמלות בניסיון לשפר עוד טיפה ועוד טיפה את יכולתי הפיזית הכרתי שיטות שונות של התעמלות ותנועה. בהתאם לעקרונות של כל אחת משיטות התנועה אותן למדתי, התקופה בחיי וכמובן המדריכים והמדריכות שאצלם התעמלתי חוויתי באופנים שונים את הקשר ההדוק בין תרגול תנועת הגוף והשפעתה לא רק על הגוף אלא גם על הנפש. כל שיטה בה התעמלתי הוסיפה לי ידע ומודעות אותם אני מיישמת בתפקוד היומיומי ובמערכי תרגול שבניתי לעצמי בהתאם ליכולתי ולמהלך חיי.
 
ב"שיטת פאולה" התנסיתי רק בשנים האחרונות. התרגול בכל שיטות התנועה האחרות שהכרתי התבסס על תנועות מובנות, כאשר השכל הוא זה שפוקד על הגוף אילו תנועות לבצע והפעלת הגוף נעשית באופן מודע ומכוון. עבור מי שאינו יכול לבצע חלק מתנועות ההתעמלות המצופות יש בכך לא אחת תסכול רב. הייחוד של "שיטת פאולה" עבורי היה בגילוי המופלא שאפשר לתרגל ולחזק שרירים "רדומים", כאלה שכלל לא ידעתי על יכולתי להפעילם, כאשר השכל מפסיק לתת לגוף הוראות מכוונת לביצוע תנועות. למדתי שאפשר, במצבים מסוימים, לסמוך על הגוף שידע בעצמו מהן התנועות והפעלות השרירים הנחוצות לו. משהו במנגנון הגוף שלנו כאילו יודע איך לקשור בין התנועות ואיך להפעיל סיבי שרירים פנימיים, גם כשהשריר אינו חזק מספיק כדי להניע איבר זה או אחר.
כדאי לנסות.
 
  
שיטת פאולה – התעמלות השרירים הטבעתיים

שלומית יום-טוב *

שיטת פאולה הומצאה ופותחה על ידי הגברת פאולה גרבורג במשך כשישה עשורי שנים והיא מקובלת כיום בארץ ובכמה מקומות נוספים בעולם.  

השיטה מבוססת על תאום הקיים בגופנו בין פעילות השרירים הטבעתיים (הסוגרים, הספינקטרים) שסביב פתחים שונים בגוף: העיניים, הנחיריים, הפה, פי הטבעת וצינור השופכה.

אפשר לראות את התיאום הזה כשמתבוננים בתינוק בשעת יניקה. בעת שהשריר הטבעתי סביב הפה של התינוק פועל בתנועות של כיווץ והרפיה לסירוגין, נעים גם העפעפיים והנחיריים ולעתים קרובות יש יציאה סמוך לתום הארוחה כתוצאה מפעילות המעיים וסוגר פי הטבעת.

אילוצים שונים, פגיעות ומחלות במהלך החיים מפחיתים לעתים את התאום הזה בין פעילות השרירים הטבעתיים. תרגול מתאים מאפשר להשיב את התאום וגם לנצלו על מנת לחזק סוגר שנחלש על ידי הפעלתו ב"שלט רחוק" – באמצעות סוגר שפעולתו תקינה.

לדוגמה, אנשים רבים סובלים מהחלשות של סוגר צינור השופכה וכתוצאה מזה מדליפת שתן. באמצעות תרגילים המפעילים סוגרים תקינים, כמו אלה שסביב הפה והעיניים, אפשר לתרגל את פעילות סוגר צינור השופכה, לחזק אותו ולהרגיל אותו מחדש לפעולה תקינה. גם אנשים הלוקים בעצירות יצאו נשכרים מפעולה תקינה ומתואמת של שרירים טבעתיים אשר תתרחש כתוצאה מהפעלת סוגרים המתפקדים היטב.  

במהלך עבודתה הבחינה הגברת גרבורג שבעת תרגול פעילות השרירים הטבעתיים גם שרירים לא טבעתיים מגיבים לפעילות התקינה של ספינקטר, מופעלים ומתחזקים. כמו כן, הפעלה לאורך זמן של שריר לא טבעתי בתנועות כווץ-שחרור לסירוגין גורמת אף היא להפעלה של שרירים טבעתיים ולא טבעתיים. לכן, התעמלות השרירים הטבעתיים מועילה לא רק למי שסובלים מחולשה או חוסר פעולה של ספינקטר אלא גם לרבים אחרים. למשל, הסובלים מכאבי גב, מבעיות נשימה כגון אסתמה, מתופעות הנובעות משתוק ילדים (פוליו) ומבעיות המתפתחות כתוצאה מישיבה ממושכת ועוד ועוד.  

שיטת פאולה מאפשרת לשפר גם את מצבם של מי שאינם מסוגלים לתרגל בעצמם, כמו תינוקות ואפילו חולים מחוסרי הכרה. אפשר להפעיל שריר טבעתי גם באמצעות מגעים נכונים במקומות מתאימים. למשל, מגע בתנועות חוזרות ונשנות במשך זמן בצידי כפות הרגליים יגרום להפעלת פי הטבעת וסוגר צינור השופכה ובעקבותיהם להיענות של הספינקטרים האחרים ושל שרירים לא טבעתיים.

ההתעמלות בשיטת פאולה נלמדת במסגרת של פגישה בין מטופל אחד למטפל.** בדרך כלל המטופל שכוב על מיטה, אך אפשר לבצע את התרגילים גם בתנוחות אחרות בהתאם ליכולת ולרצון של המטופל. המטפל בוחר ללמד תרגיל המתאים לדעתו לבעיה הרפואית של המטופל ואז בודק עם המטופל כיצד הגוף מגיב. במהלך של פגישה אחת המטפל עשוי להציע תרגיל אחד, או יותר, בהתאם ליכולות ולתגובות הגוף של המטופל. חשוב שהמטופל יתרגל בבית את התרגיל או התרגילים שנלמדו בשיעור. התרגול חשוב מאד לחיזוק שרירים וגם כדי לחזק את תיאום הפעילות או צימוד הפעילות בין שרירים. מטרת הפגישות עם המטפל היא בניית אוסף של תרגילים המתאימים למטופל, אותם יוכל לבצע בביתו. משום כך, המטפל יציע להמשיך  ולהיפגש כל עוד להערכתו רצוי שהמטופל ילמד עוד תרגילים ויסגל לעצמו הרגלים של תרגול יומיומי. לאחר ששתי מטרות אלו יושגו, המטופל יוכל להמשיך בעצמו מבלי להיות תלוי במטפל. אי אפשר לקבוע מראש כמה פגישות יידרשו, כיון שהדבר תלוי בתגובות הגוף ובמשמעת העצמית של המטופל.

 למי מתאים הטיפול בשיטת פאולה?

השיטה של תרגול השרירים הטבעתיים מתאימה לטיפול והקלה של בעיות רפואיות רבות ושונות. השיטה יכולה לעזור גם אנשים עם יכולות מוגבלות מאד. אולם, ישנם שני תנאים בסיסיים חשובים:

א. חשוב לדעת ולקבל, שהתעמלות זו כרוכה בהרבה חזרות על תנועה פשוטה קטנה, לעתים במשך 10-20 דקות. בעלי נפש הרפתקנית עשויים להתלונן על שעמום. ההתעמלות נעשית מעניינת יותר בשלב שבו הגוף מתחיל להגיב. כל מטופל מגיע לשלב זה בהתאם לקצב האישי שלו.

ב. התרגול היומיומי בבית חשוב לא פחות ואולי יותר מהפגישות עם מטפל. מומלץ לתרגל מדי יום במשך 45 דקות עד שעה.

לקריאה נוספת על שיטת פאולה:

1. ספרה של פאולה גרבורג "סוד השרירים הטבעתיים", הוצאת פלג, כולל רשימה של מטפלים ומפלות מוסמכים. הספר יצא גם באנגלית וניתן להשיגו בכמה חנויות ספרים גדולות בארץ. (ניתן גם לרכשו אצל Amazon אך בדרך זו הוא יקר מאד).

2. ספרה של איה גולדהמר "שיטת פאולה. התעמלות השרירים הטבעתיים", הוצאת פרולוג.

כתובות ומספרי טלפון מעודכנים של המטפלים והמטפלות שהם חברי "אגודת המוסמכים בשיטת פאולה גרבורג – התעמלות השרירים הטבעתיים" ניתן לקבל אצל אריאל ינאי, רח' יחזקאל 12 ת"א 62595, פקס 5467452–03דוא"ל: ariel_yanai@attglobal.net

 * שלומית יום-טוב היא מומחית להתעמלות בשיטת פאולה.

** מטעמי הרגל בלבד המאמר כתוב בלשון זכר, אך כל הכתוב במאמר זה מתייחס לכולם ולכולן ללא הבדל.

 

 

 

 
[Top]
לייבסיטי - בניית אתרים